ChatGPT
IBD Project 2_329
ChatGPT
De komende tijd ligt er een belangrijke opdracht bij Servicegemeente Dordrecht (SGD): ervoor zorgen dat al onze partners vanaf 1 juli kunnen voldoen aan de Rapportageverplichting Werkgebonden Personenmobiliteit (WPM). Hoe pakken we dat aan? En wat komt er allemaal kijken bij het inregelen van deze verplichting? We vroegen het aan Ageeth Huizer-Baas, onze HR-projectadviseur en Jenneke Huigen, onze strategisch beleidsadviseur HR.

Wat is de rapportageverplichting precies?
Jenneke: “Naar schatting komt bijna de helft van de CO2-uitstoot door werkgebonden personenmobiliteit, oftewel het reizen van en naar je werk. Het concrete doel van de overheid is 1,5 megaton minder uitstoot in 2030. Die winst is nodig om de klimaatdoelen van het Klimaatakkoord te halen. Met de rapportageverplichting brengt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in beeld of organisaties binnen Nederland op koers liggen. Is dat het geval? Dan blijft het bij rapporteren. Maar als het niet lukt om de CO2-uitstoot te verminderen, komen er waarschijnlijk alsnog verplichte maatregelen om slimmer en zuiniger reizen te stimuleren.“

Wat betekent dit concreet voor SGD-partners?
Jenneke: "Vanaf 1 juli moeten werknemers bij het declareren van een dienstreis ook het vervoersmiddel en het brandstoftype invullen. Er komen dus een paar extra vakjes bij in Mijn HR van AFAS." Ageeth: “Ook moeten ze gegevens over hun woon-werkverkeer aanleveren. Die kunnen we namelijk niet volledig uit de systemen halen. Deze informatie vragen we in augustus en september bij iedereen op via een simpele enquête. Én onze partners moeten ook nog de kilometers van lease- en poolauto’s registreren. Uiteindelijk is het de bedoeling dat elke organisatie alle gegevens voor 1 juli 2025 inlevert bij RVO.”

Hoe bereiden jullie partners hierop voor?
Jenneke: “Nog niet iedereen is op de hoogte van deze nieuwe wetgeving. We informeren onze partners erover en begeleiden hen tijdens het proces. Dat doen we via contactpersonen bij de partner zelf of iemand die daar een goede ingang heeft. Informeren doen we op verschillende momenten, via verschillende kanalen.” Ageeth: “Bijvoorbeeld met de maandelijkse salarisberichten op Intranet. Zo werken we stap voor stap toe naar 1 juli 2025.” Jenneke: “We maken ook duidelijk wáárom we dit doen. Het is een wettelijke verplichting, maar er zit meer achter. Met de rapportage kun je gericht actie ondernemen om de CO2-uitstoot te verlagen.”

Ons doel? Dat al onze partners straks tot een goede WPM-rapportage komen.

Sander

Jenneke Huigen
strategisch beleidsadviseur HR
Servicegemeente Dordrecht

Rapportageverplichting in het kort:

Een vermindering van 1,5 megaton CO2-uitstoot in 2030. Dat is het doel van het Klimaatakkoord 2019. Onderdeel van dit akkoord is de Rapportageverplichting Werkgebonden Personenmobiliteit (WPM). Heeft een organisatie honderd of meer werknemers? Dan is deze vanaf 1 juli 2024 verplicht elk jaar te rapporteren over het zakelijke verkeer én het woon-werkverkeer van alle werknemers. Aan de hand van deze rapportage wordt de CO2-uitstoot van de zakelijke en woon-werkmobiliteit berekend.

Regionale arbeidsmarktcampagne: Samen impact maken_54

“Het lijkt misschien iets kleins, maar het is best een grote verandering.”

Voldoen aan de WPM? SGD faciliteert!_580

Ageeth Huizer-Baas
HR-projectadviseur
Gemeente Dordrecht

Heb je vragen over WPM? Of over onze aanpak? Neem contact op met Ageeth via a.huizer@drechtsteden.nl of Jenneke via j.huigen@drechtsteden.nl.

Hoe pakken jullie dat aan?
Ageeth: “Het lijkt misschien iets kleins, maar het is best een grote verandering. Bij zulke omvangrijke projecten kiezen we altijd voor een multidisciplinaire aanpak. Zo hebben we meer slagkracht. Er is een projectgroep met Jenneke vanuit HR-beleid, Lara Moeliker vanuit functioneel beheer HR, Vera van Vliet vanuit communicatie en mezelf vanuit HR-projecten. Elke twee weken komen we samen om de volgende stappen te bespreken.”

Welke stappen zijn nodig?
Jenneke: “We moeten het HR-systeem aanpassen aan de rapportageverplichting, en natuurlijk zorgen voor goede communicatie en ondersteuning voor onze partners en hun werknemers. Plus de enquête voorbereiden en uitzetten. Vooral dat laatste is een uitdaging: er is een hoge respons (95%!) nodig om te voldoen aan de rapportageverplichting.” Ageeth: “Daar gaan we de werknemers enthousiast voor maken. Hoe precies? Dat vertellen in de aankomende WPM-berichten.”

Wat is de belangrijkste rol van SGD?
Jenneke: “Alles in goede banen leiden - op zo’n manier dat het de werknemers zo min mogelijk belast.“ Ageeth: “Ons doel is dat elke partner straks alle informatie heeft om tot een goede rapportage te komen. Jenneke: “Binnen alle Drechtstedenorganisaties is duurzaamheid een belangrijk thema. Daar ligt voor ons als SGD ook een verantwoordelijkheid. En WPM is iets heel concreets. Als de CO2-uitstoot van onze partners (te) hoog is, kijken we graag samen met hen waar kansen liggen. Maar eerst: de rapportages goed inregelen.”

IBD Project 2_294

Hoe reis jij naar je werk

Klik op het menu voor inhoud en andere functies.

Gebruik de pijlen aan de zijkant om door het magazine te bladeren.