ChatGPT
IBD Project 2_329
ChatGPT
Regio Drechtsteden op de kaart zetten als aantrekkelijke werkplek – en daarmee de tien publieke dienstverleners presenteren. Plus: de beste mensen werven voor de vele vacatures. Wat is daarvoor nodig? SGD’s ervaren adviseur arbeidsmarktcommunicatie Jan Bender en zijn collega’s van het team Recruitment bijten zich vast in het vraagstuk. Met als wervingsactie: een eerste regionale arbeidsmarktcampagne voor financiële professionals. “Iets betekenen voor je regio staat centraal.”

Waarom is dit belangrijk?
“Als SGD leveren we HR-diensten aan de zeven gemeenten en drie gemeenschappelijke regelingen in de Drechtsteden. Met elkaar hebben zij op jaarbasis ruim 1.000 vacatures, die allemaal ingevuld moeten worden. Dat is niet eenvoudig. We hebben vanzelfsprekend te maken met uitstroom, potentiële kandidaten die de Drechtstedengemeenten niet (voldoende) kennen, jonge generaties die anders werken dan we gewend zijn, noem maar op. Het gevolg: gaten in de bezetting, hoge wervingskosten, openstaande vacatures en overbelasting. SGD wil dat aanpakken en topdienstverlening bieden op wervingsgebied.”

Begrijpelijk. Hoe pak je zoiets aan?
“Door de krachten te bundelen. Vanuit SGD zijn we twee jaar geleden rond de tafel gegaan met al onze partners. Het doel: de regio verbinden. Niet onderling concurreren, maar samenwerken. Op directieniveau hebben we een nieuwe, gezamenlijke arbeidsmarktaanpak geformuleerd. Die is mede gebaseerd op vijf wervingsdoelgroepen waarin vacatures structureel moeilijk te vervullen zijn: Sociale Dienstverlening, Juridisch Advies, ICT & Datamanagement, Financials en Ruimtelijke Ontwikkeling.”

Wat was de volgende stap?
Inspiratie en zingeving. “Als eerste richten we ons op de Financials. Met een regionale mediacampagne laten we hen zien hoe mooi het is om voor een publieke dienstverlener in je eigen buurt te werken. En niet ‘saai’ en ‘weinig inspirerend’, zoals we vaak horen. Daarbij houden we rekening met de behoeften van de doelgroep: aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, goede werk-privé-balans, relevant maatschappelijk werk, en dicht bij huis. Niet winst- en targetgedreven, wél menselijk en met zingeving.” Ook laagdrempeligheid is belangrijk. Een eis zoals ‘gemeentelijke ervaring verplicht’ past daar bijvoorbeeld niet meer zo goed bij. Natuurlijk was dat even schakelen voor de vacaturehouders. Maar weerstand? Die was er nagenoeg niet. De urgentie is voor iedereen helder. In ‘the war on talent’ is de werkelijkheid namelijk omgedraaid. Kandidaten solliciteren niet langer bij ons, maar wij solliciteren bij hén.”

“Kandidaten solliciteren niet bij ons, maar wij bij hén.”

Sander

Jan Bender
Adviseur arbeidsmarktcommunicatie
Recruitment | Leren & Ontwikkelen
Cluster HR en Financiën

Maak kennis met Jan Bender

• 30+ jaar ervaring in corporate en arbeidsmarktcommunicatie.
  • Geboren in Sliedrecht, getogen in Papendrecht en nu woonachtig in Dordrecht. Een echte regiokenner dus.
  • In diverse rollen ervaring met employer branding. Voor gemeenten, provincies, ministeries, toezichthouders, profit- en non-profitorganisaties.
  • Betrokken bij 300+ communicatiecampagnes.
  • Zet zijn kennis en ervaring sinds februari 2023 in voor SGD.

Twee jaar geleden besloot SGD om werving en selectie verder te professionaliseren en arbeidsmarktcommunicatie te optimaliseren. Er ontstond een vacature. Jan: “Hoewel ik geen concrete plannen had, vond ik deze functie zo interessant dat ik heb gereageerd. Want wat is er leuker dan je eigen regio op de arbeidsmarktkaart zetten?”

Regionale arbeidsmarktcampagne: Samen impact maken_54

“We nodigen mensen uit om Samen met ons Impact te Maken.”

Heb je de campagne gespot?

De campagne is overal in de regio zichtbaar. Posters, billboards, artikelen in de lokale media, filmpjes, content op social media. In veel uitingen hebben onze ambassadeurs Irene, Gwenny, Erik en Derrick een speciale rol.

www.werkenbijdrechtsteden.nl

En hoe werken jullie daarin samen?
“De Financials-campagne voeren we vanuit het label Smart Delta Drechtsteden. Dat is de paraplu waaronder we ons regio-werkgeversmerk positioneren als netwerkorganisatie met aantrekkelijke vacatures. Onze gezamenlijke missie is: ‘slim samen vooruit’. In plaats van met elkaar te concurreren, nodigen we (potentiële) werknemers uit om Samen met ons Impact te Maken.

Zijn er al resultaten?
“Dit is de eerste keer dat we zo’n regionale campagne voeren. We kijken wat het losmaakt, wat de concrete reacties zijn en hoe we een campagneformat en contentstrategie kunnen ontwikkelen. Medio april evalueren we, maar we zien nu al dat werkenbijdedrechtsteden.nl verhoogde bezoekersaantallen heeft. We ontvangen concrete sollicitaties vanuit de Financials-doelgroep én alle vacatures krijgen extra exposure.”

En nu?
“Het plan is om hierna nog meer doelgroepgerichte campagnes te lanceren. Onder meer voor Ruimtelijke Ontwikkeling en ICT & Datamanagement. En wat ik vooral wil zeggen: campagnevoeren doe je niet alleen, dat doe je samen. We werken met hart en ziel om onszelf te positioneren als waardevolle werkplek voor jonge, gekwalificeerde mensen. Die verandering is nodig, anders staan we stil.”

Eens sparren? Neem contact op met Jan via jm.bender@drechtsteden.nlDe koffie staat klaar.

IBD Project 2_294

Regionale arbeidsmarktcampagne: Samen impact maken

Klik op het menu voor inhoud en andere functies.

Gebruik de pijlen aan de zijkant om door het magazine te bladeren.